A Combi Rig elkészítése

A Combi rig elkészítésénél, mint ahogy a neve is utal rá két, teljesen eltérő anyagú előkezsinórt kell összekötnünk úgy, hogy a lehető legnagyobb szakítószilárdsága megmaradjon a zsinóroknak. A Fluorocarbon zsinór láthatatlanságával, teljességgel beleolvad az aljzatba és megakadályozza az előkénk összegubancolódását. A csalink vízbeérésekor „kifekteti” az előkénket a mederfenéken, míg a lágy fonott zsinóroknál sokszor előfordul, hogy az ólomra egy kupacba esik le a felkínált csali. A lágy fonott zsinór viszont pont a csali és a horog közvetlen közelében enged egy könnyed mozgást a csalinak. Hossza mindössze 2-3 cm. A horogszáron lévő kis fémkarika a csali kifújásakor funkcionál, hisz a csali a horogszáron kifele csúszik a hal szájából, a horog viszont a megtört zsugorcsőnek köszönhetően általában a hal alsó szájrészébe akad! A hajszálelőkén elhelyezett kicsi gumi  ütközőre mindösszesen annyi szerep jut csak, hogy a kiegyensúlyozott csalikombináció ne tudjon szétcsúszni. Ez az előke általában kiegyensúlyozott csalival, „hóember”, vagy pop-up bojlikkal a leghatásosabb, de nekem eddig a süllyedő csaliknál sem okozott csalódást.

Nézzük az elkészítés menetét lépésről lépésre:

kombi rig1Első lépésként készítsük el lágy fonott zsinórra a kis fület, melybe a stopper fog helyett kapni. Majd húzzunk a zsinórra egy kis gumiütközőt, vagy mini gumigyöngyöt, mely a kiegyensúlyozott csalikombináció szétcsúszását akadályozza meg a későbbiekben.

kombi rig2Következőkben állítsuk be a hajszálelőke hosszát, majd a horgon helyezzük el a kis fémkarikát, melyet dupla csomóval rögzítsünk a zsinóron. A fémkarikának a kifújás ellen van szerepe.

kombi rig3Készítsük el a horogszáron a csomó nélküli csomót, mely annyi tekerésből álljon hogy a visszakanyarodó horogheggyel közel egy vonalban legyen.

kombi rig4Jöhet a zsugorcső elhelyezése, mely a csomót fogja védeni, valamint az akadásban fog segíteni.

kombi rig5A zsugorítás úgy történjen, hogy a horogszár után a zsugorcső a horog hegye felé legyen megtörve. Így az esetek nagy százalékában a hal alsó ajkába akad a horgunk.

kombi rig6Majd kössük össze a lágy fonott zsinórunkat a merev fluorocarbon előkezsinórral. Hajtsunk egy fület a merev zsinórra, majd bujtassuk át rajta a lágy zsinórt. Tekerjünk szorosan a merev körül 8-10 menetet, majd ugyanabban az irányba, de visszafele 4-5 menetet. Bujtassuk át a zsinór végét a merev fülön, amit az elején képeztünk és húzzuk össze a csomót.

kombi rig7A jól sikerült csomó valahogy így néz ki még a felesleges részekkel, melyeket távolítsunk el, mindösszesen 1-1- mm-tert hagyva csak.

kombi rig9Utolsó lépésben határozzuk meg a horogelőként hosszát, majd a merev zsinór végére kössünk egy sima végfület, a felesleges zsinórrészt pedig távolítsuk el. Ezzel kész is az előkénk.

kombi rig10A jól elkészített előke

Érdemes kísérletezni, hogy az adott vízen épp melyik a halaknak tetsző csali kombináció. A fotókon látható kötés garantáltan megőrzi a zsinórok maximális szakítószilárdságát és kis gyakorlás után könnyedén elkészíthető.


Hozzászólások

A Combi Rig elkészítése — 5 hozzászólás

  1. Nekem nagyon tettszik ez a kombi rig en jomagam csak ezt hasznalom csak karika es zsugorcso nelkul,szerettem volna hogy ha feltuntettek volna kulonbozo meretu bojlikhoz es kukoricahoz peldaul 1,2,3 ,4 szemhez a horog meretet es horog es a csali tavolsagat magyarul a hajszaleloke hosszat.

    • Szia. Én is ezen előkéket használom, igen nagy sikerekkel. A hajszálelőke hosszának és a horog méretének variációja, a csali kombináció száma nagyon sokoldalú lehet. Ezért is nem lett feltüntetve külön. Ezt minden horgász saját tudására, kísérletező készségére van bízva….

  2. Szia Sanyi!
    Én a hajszálelőkehosszra egy egyszerű képletet használok,amit a kötésnél állítok be. Ez a hossz 2 dologból tevődik össze:
    1. a hajszálelőkének az a része ami a csaliban van, tehát ez
    20-as bojlinál 20mm, 16-nál 16mm stb… kukoricánál szemenként 5mm.
    2. a hajszálelőkének az a része ami a csalin kívül szabadon van, ezt a halak kapókedvéhez illetve a nagyobb példányok szelektálására használom. alapesetben nálam 10-15mm, ha nagyobb halat akarok fogni(szelektálni), akkor felmegyek ezzel akár 20-25mm-ig is. Ha nincsenek étvágyuknál a halak finnyásan kapnak, akkor közelebb kell a csalit a horoghoz tenni, de nálam ez maximum 10mm ennél közelebb sose teszem a csalit a horoghoz. tehát ezekből adódóan egy példán keresztül feltételezzük hogy nagyobb halat akarunk fogni 2 szem 20mm-es bojlival. A képlet a következőképp alakul 2x20mm a csaliban és 25mm a szelektálás érdekében, így összesen 40+25=65mm tehát jelen esetben 6,5 centiméteres hajszálelőkét kell kötni.

  3. Pingback: Tópart

  4. Én személy szerint mindig felfűzöm a horgot megcsinálom a fület, elgondolom, hogy milyen csalihoz készítem, amit felfűzök a zsinór végére, stopperrel megütköztetem, ha 2 vagy több szem csalit akarok felfűzni, akkor egy gumigyöngyöt is felrakok a csali elé, hogy az fixen álljon, belövöm a csali és a horog közötti távolságot, majd kötésre számolva 2 centit a megfelelő hosszúságúra vágom az előkét és csak meg kell kötni a horgot, így pillanatok alatt kész van az előke. Szerintem itt a horog mérete nem mérvadó annyira, mert ha karikával csinálod az előkét, akkor kifújásnál mivel visszacsúszik a karika a horog szárán nem lesz kitakarva a horog. A horog méretét a halak nagyságához is próbálom igazítani, nem csak a kapáskedvhez. Ha süllyedő csalit használok, akkor inkább vastagabb horgot használok, mint a Gardner Mugga, ha pedig hóember szereléket, akkor inkább long shank jellegű horgot használok. 10-ből 9-nél biztos az akadás.

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>