PVA termékcsalád és használata

Manapság minden bojlishorgász számára természetes, hogy bemegy egy horgászboltba és ott különféle PVA-ból készült zacskókat, hálókat és zsinórokat tud vásárolni. Sokan nem is tudják, hogy bő egy évtizeddel ezelőtt a nevesebb angol bojlishorgászok a legnagyobb titokban tartották a PVA eszközök használatát. Hogy miért?
A PVA hálókkal, zsinórokkal és zacskókkal közvetlenül a horog közelébe tudjuk juttatni a szemes etetőanyagokat, bojlikat, pelleteket és így a halakat is a horog közvetlen közelébe csábíthatjuk. A PVA eszközökkel akkor is tudjuk koncentrálni az etetést, amikor egy vízen nincsen csónakunk, vagy a helyi szabályok szerint nem tudunk csónakot használni.

PVA zsinór:

A legegyszerűbben és leggyorsabban PVA zsinórral tudunk a csali mellé néhány bojlit eljuttatni. A bojlikat fúrjuk ki egy bojlifúróval, vagy ha puhább állagúak, akkor simán szúrjuk át őket és húzzuk át rajtuk a PVA zsinórt. Egyszerre 4-5 szem bojlinál többet ne fűzzünk fel a zsinórra, mert a dobásnál túlterhelhetjük horgászbotunkat. A zsinórból képezzünk egy kört, és úgy kössük azt horog öblébe, vagy az ólom mellé. A módszer előnye, hogy az egész bojlik mellett törött bojlikat és a szögletesebb chunks-ot is a horog köré juttathatunk. Ez egy dobócsővel vagy csúzlival nem lehetséges. Nagy hátrány, hogy a horog alatt libegő nagy csomó bojli jelentősen csökkenti a dobótávolságot.

pva-zsinor

A PVA zsinóroknál többféle változatból választhatunk. Léteznek olcsóbb monofil PVA zsinórok, melyek már néhány csepp víz, de akár az éjszakai pára hatására is elkezdenek oldódni. Bosszantó, ha az akkurátusan felfűzött bojlik a dobás közben leszakadnak, és a tó egy más pontján csapódnak be, mint az ólmunk és csalink. A komolyabb bojlis szerelékeket készítő cégek ezért kitalálták a fél perces PVA zsinórokat, melyek 20 fokos vízben kb. fél perc alatt oldódnak fel. Ezek a zsinórok inkább a fonott zsinórokhoz hasonlítanak, mert több vékony PVA szálat szőnek össze. Ha egy szál elolvad, akkor ott van még másik száz.

pva-zsinor1

PVA háló:

A jól összeállított PVA háló szinte nem is akadályozza az embert a dobásban és a hálóba már nem csak bojlit, hanem pelletet, speciális method etetőanyagot, magokat és más finomságokat tehetünk.

pva-halo1

Ha igazán fogós etetést akarunk létrehozni, akkor akár be is dippelhetjük előre az etetésre szánt anyagokat, hiszen az olaj alapú aromák és dip-ek nem oldják fel a PVA háló anyagát. A PVA háló használata gyerekjáték, ha a megfelelő eszközöket használjuk. Első lépésként húzzunk fel kb 15-20 cm PVA hálót a tölcsérre vagy a csőre, majd ezeken keresztül vezessük át a teljes szereléket. Egyszerűen tömjük meg a hálót mindenféle finomsággal. Arra vigyázzunk, hogy a háló viszonylag áramvonalas maradjon. Inkább hosszú, de keskenyebb formát alakítsunk ki! Húzzuk ki a tölcsért és felül is kössük meg a hálót. Ha jól csináltuk, akkor az ólom valahol a megtömött háló mélyén van. A horgot akasszuk bele valahová a hálóba, vagy kössük egy PVA szalaggal vagy PVA zsinórral a gubancgátló csőhöz. Így elkerülhetjük, hogy az előke felcsavarodjon a gubancgátlóra.

pva-halo olmon

Aromával, dip-el vagy speciális anyagokkal öntözzük meg a PVA hálót. Én a Starbaits CSL folyadékát használom, és jó vastagon megöntözöm a hálóban lévő nedvszívó pelletet. Mindenképpen érdemes valamilyen olajos anyaggal kezelni a bojlikat, magokat, pelleteket, mert ha a PVA háló elolvad, az olaj miatt az etetőanyagok szinte felrobbannak a víz alatt. (Az olaj a felszín felé tör és az aromákat a teljes vízoszlop magasságában szétszórja.) Ezzel a módszerrel a dobótávolság szinte semmit sem csökken. Arra vigyázzunk, hogy ha egy kisebb dobósúlyú bottal horgászunk, akkor ne nagyon tömjük meg a hálót, vagy az ólom súlyából vegyünk vissza. Ha eredetileg 100-as ólommal dobáltunk, akkor elég lesz a 60-70-es, és a felszabaduló hasznos terhet bojlival és más anyagokkal pótolhatjuk. Ne féljünk tőle, hogy a hal nem fog megakadni, mert egy 60-as ólom bőven elég az önakasztáshoz.

Másik módszer, hogy a PVA hálót nem az ólom körül töltjük meg, hanem egy jól megtömött hurkát készítünk pelletből és/vagy magokból és ezt kötjük az előke végére. A harmadik módszer, ha a tölcsérre felhúzott PVA hálót jól megtömjük és tömörítjük, majd mielőtt befejeznénk a műveletet, a horgot és a bojlit belevezetjük a hálóba, majd tovább tömjük az anyagokat. Így a horgot körülbástyázzuk etetőanyaggal, majd a végén egy PVA szalaggal vagy zsinórral megkötjük a háló felső részét. Ezzel a módszerrel a dobótávolságunk valamelyest csökken, hiszen a nehéz PVA háló a horogelőke végén fityeg, de az előkénk biztosan nem fog felakadni.

pva-halo horgon

PVA zacskó:

PVA zacskót akkor érdemes használnunk, ha lehetőségünk van a behordásra. Sokan csak leteszik a bójára a szereléket és szórnak rá néhány bojlit, és már eveznek is ki a partra. Ha a pontyok, amúrok számára vonzó aromákat és olajokat akarunk a horog köré juttatni, akkor a PVA zacskó lesz az ideális megoldás.

pva-zacsko

A PVA zacskóba főleg olaj alapú aroma készítményeket tegyünk. Jó megoldás, ha a bojlikat előre bedipeljük, és a zacskóba a saját dipjéből öntünk rá egy keveset. Nem kell félnünk attól, hogy a zacskó elolvad, hiszen az csak vízzel lép reakcióba.

pva-zacsko1

Akár PVA zsinórral, hálóval, vagy zacskóval etetünk, a bedobás után ne emeljük el a fenéktől az ólmunkat, mert így elvonszolhatjuk a csalit az etetés közeléből!!!

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>