A Glikémikus Index (GI) szerepe a bojlikészítésnél

Közelítsük meg más oldalról a szénhidrátokat, hogyan tudjuk a különböző kötőanyagok közül a számunkra optimálist kiválasztani. Mi befolyásolja azt, hogy a pontyok mennyire tudják őket hasznosítani?

Vannak lassan és gyorsan hasznosítható szénhidrátok. A különbséget az úgynevezett Glikémikus Index-ben adják meg. Azok az összetevők, amelyeknek magas a GI-je, azokat a szervezet gyorsan tudja hasznosítani, amelyeknek alacsony azokat csak lassan.
A GI azt mutatja, hogy egy alapanyagnak a szénhidráttartalma mekkora hatással van a vércukorszintre. Minél magasabb a GI, annál jobban emelkedik a vércukorszint. Amennyiben magas GI-s tápanyagot vesz fel a hal, hirtelen nagy „tápanyaglöketet“ kap, de ez csak relatív rövid ideig tart. Megemelkedik a vércukorszint, majd nagyon leesik, és megint olyan tápanyagot akar felvenni a hal, amely ezt ismét megemeli. Japánban és Hollandiában kísérleteztek pontyokon, magas GI-s (gyors szénhidrát) táplálékkal etették őket, amely elzsírosodáshoz, elzsírosodott májhoz és elváltozott vércukorszinthez vezetett!
Míg egy alacsony GI-s táplálék esetében egy egyenletesebb, hosszabb ideig tartó energiaellátást biztosítunk.

gi bojli Gyors szénhidrátok közé tartoznak a monoszacharidok és a diszacharidok. Ezeket a kevésbé komplex felépítésüknek köszönhetően a pontyok előbb tudják hasznosítani. Ide tartozik pl. a szőlőcukor, gyümölcscukor.
Lassú szénhidrátok közé tartoznak a poliszacharidok. Ezek komplex szénhidrátok, és a pontyok csak lassan tudják őket hasznosítani. Több növényi alkotóelem is ide tartozik, mint a cellulóz és a pektinek. Ezek a szénhidrátokat megtalálhatóak pl. a rozsban, zabban és a szójában is.

Ez is mutatja, hogy attól függően melyik szénhidrátot választjuk, alapvetően befolyásolják azt, hogy a halak mennyire tudják hasznosítani a bojlinkat. Kérdés, hogy mit szeretnénk elérni a bojlinkkal. Milyen hosszú horgászatot tervezünk, versenyzünk vagy pl. az egyesületi vizünkön rendszeresen horgászunk egy helyen!

-magasnak nevezhető a 70 feletti GI
-közepesnek nevezhető az 50-70 közötti GI
-jónak nevezhető az 50 alatti GI

Megnevezés            GI

Fokhagyma                10
Földimogyoró             15
Szójabab                    15
Pirított mogyoró          20
Dió, mandula              22
Lencse                       30
Vadrizs                       35
Árpa                            36
Zabpehely                   40
Teljes kiőrlésű liszt     40
Búza                           41
Borsó                          50
Árpa                            50
Rizs                            50
Burgonya                    61
Búzadara                    65
Kukoricaliszt               70
Fehérkenyér               70
Köles                          71
Sültburgonya              82
Gyorsrizs                    85
Méz                             90
Kukoricakeményítő     95
Rizsliszt                     95
Szőlőcukor                100
Maltóz                        110

A GI-t mértékét az is befolyásolja, hogy az adott alapanyagot főztük, sütöttük vagy pl. pároltuk. Számunkra, mivel nem egy diétás étrendet szeretnénk összeállítani, kiváló segítség a bojlikészítéshez.

Forrás: Honyák Gábor

ww.bojli.com


Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>