Elsőfékes orsók fékrendszerének tisztítása

A bonyolult hátsó fékes orsók után egyre elterjedtebb lett az elsőfékes rendszerrel működő orsók. Könnyebb kezelhetőség, és precízebb tulajdonságok jellemzik az e fajta rendszereket. Néha azonban itt is előfordul, hogy a fékrendszer letapad, vagy nem igazán úgy működik, mint új korában. Előfordulhat az is, hogy már a gyári, zsír új orsó fékrendszere sem akarja az igazat, és nem lehet a bothoz „hangolni”. Ez utolsó a ritkább eset, de sajnos ilyennel is találkoztam már. Nézzük sorban mit is tehet ilyenkor a horgász. Elsőnek is leírnám miből áll az elsőfékes technika. A rendszer pofon egyszerű. A dob közepében a tartó „csat” eltávolítása után különböző lamellákkal (alátét formájú anyagokkal) találkozunk. Ezek összeszorítása biztosítja a különböző fékerőket. A lamellák felválva helyezkednek el: egy fém, 1 műanyag vagy 1 fém egy textil. Ezek a lamellák okozhatják a fékrendszer hibáját. Kezdjük a hibaforrásokkal sorban:

1. A gyári orsót nem lehet a bothoz hangolni, hol nagyon megszalad az orsó, hol letapad, finomabb zsinóreresztést nem lehet rajta beállítani: Tapasztalataim szerint ennek két oka lehet. Az egyik az, hogy a gyárban figyelmetlenségből egy lamella kimarad, általában a textil vagy a műanyag (a fém lamellákat azért bele szokták tenni). Ha ezt tapasztaljuk, mindenképpen pótolni kell a lamellát. Egy másik rossz dobból, amit már nem használunk, vagy aki nem használja az orsó pótdobját, abban van bőven. Ha ilyenre nincs lehetőség, akkor én ugyanolyan vastag bőrből szoktam vágni bele egy ugyanolyan keresztmetszetű darabot. A következő fotók szemléltetik, honnan is vesszük észre ezt. Az utolsó lamella helye mutatja meg, a rögzítő „csattól”.

 

Az első képen a megfelelő számú lamella látható. A rögzítő “csattól” a távolság mindössze 0,5-1 mm. A második képen jól látható, hogy valószínűleg 1 db lamella hiányozhat. A távolság itt bőven 1 mm felett van. A lamellák nagyon kotyognak a dobban, hibás fék működést eredményezve.

Másik ok a lamellák sorrendje, amit ugyancsak a gyárban valaki elnézett. A lamellák helyes sorrendje a következő: két ugyanolyan anyagú lamella nem lehetne egymás mellett. Tehát fém és műanyag lamellák esetében ez azt jelenti, hogy egy műanyag, egy fém, egy műanyag, egy fém… és így tovább felváltva. Ha az orsódob anyaga fém, akkor mindenképp műanyag lamellával kezdjünk. Ha az orsódob anyaga grafit, akkor fém lamellával kezdjünk. Arra azért ügyeljünk, hogy a lamellák között található peremes lamella is, mely úgy van kiképezve, hogy a dob anyagába pontosan arra a helyre kell, hogy befeküdjön. Ezek a peremes lamellák minden esetben fémből vannak, és elhelyezkedésük mindig a dob alsó szakaszában kap helyet.

 

Az első képen a lamellák helyes sorrendje látható, míg a következőn, egy helytelen sorba állított lamella sor látható. A helytelen lamella sor ugyancsak gátolhatja, a fékrendszer hibátlan működését.

2. A több éve folyamatosan és hibátlanul használt elsőfékes rendszerrel nem minden van rendben: (letapad, rossz a hangja, rág, nem egyenletes a zsinórengedés) a hibának tapasztalataim szerint ismét két oka lehet. Az egyiken kisebb, míg a másikon egy időigényesebb folyamattal segíthetünk. Jó esetben csak por került a lamellák közé. Nincs más dolgunk szétszedni a dobot, és a lamellákat áttörölni, valamint a dob lamella tartó helyét is kitisztítani. Bármennyire is zárt a rendszer, a finom por belekerülhet. Ha esőben is használjuk az orsót, az esővíz is bevezetheti a néha szabad szemmel nem látható szennyeződéseket. Ezek az apró porszemcsék éppen elég nagyok ahhoz, hogy a lamellák ne tudjanak rendesen egymásra feküdni, ezáltal a fékerő szabálytalanságát okozhatják. A megtisztított lamellákra egyesek vékony finom olajt, vagy hőálló zsírt tesznek. Én nem szoktam. A gyárilag teljesen új dobokban is, hol van bennük, hol nincs. Szerintem az a normális, ha a lamellák között nincs semmiféle kenőanyag, hisz pont az a szerepük, hogy összeszorulásukkal biztosítják a megfelelő fékerőt. Ha viszont valaki amellett dönt, hogy a gyári dob is meg volt kenve, és ő is megkeni, azt mindenképp nagyon tiszta zsírral vagy olajjal tegye. Ne tartalmazzon az anyag, szennyeződést, mert akkor az egész művelet kezdhető elölről. A másik hibaforrás, és ez már nyűgösebb: a műanyag vagy textil lamellák elkoptak, elhasználódtak. Ezeket feltétlenül cserélni kell. Még rosszabb esetben, a fém lamellák sorjásak. Finom reszeléssel és csiszolással javítható a probléma, bár szerintem a legtökéletesebb soha se lesz, hisz a lamellán anyagveszteséget okozunk ezzel az eljárással. Viszont a fékrendszer működésén alig észrevehető lesz a probléma. Hozzá kell tenni, hogy ezen utóbbi lamella kopási hibák több év alatt következnek be, folyamatos igénybevétel mellett.

Soha ne felejtsük el a fékrendszer tisztítása után, a lamellák helyes sorrendjét, hisz ez a lelke a hibátlan működésnek.


Hozzászólások

Elsőfékes orsók fékrendszerének tisztítása — 1 hozzászólás

  1. Unalmas téli estéken kellemesen hasznos elfoglaltság horgászember számára. Sőt majdhogynem kötelező az éves igénybevételt megfelelő karbantartással orvosolni.
    Ahogy egy cimborám szokta volt mondani “Letapadásmentes fárasztást kívánok minden horgásztársamnak!!”

Minden vélemény számít!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

A következő HTML tag-ek és tulajdonságok használata engedélyezett: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>